Yrittäjyys luontevaksi osaksi insinöörikoulutusta

26.08.2014

Aalto-yliopisto on jo pitkällä yrittäjyysopetuksessa mutta nyt tarvitaan konkreettisia toimenpiteitä.

Konkretiaa tarvitaan, jotta yrittäjyys saadaan osaksi tekniikan kandidaatin ja diplomi-insinöörin koulutusta, toteaa kesällä Stanfordin yliopiston yrittäjyysohjelmassa vieraillut aaltolaisten ryhmä.

Ainomaija Haarlan johdolla Kemian tekniikan korkeakoulun professorit Katrina Nordström ja Lauri Rautkari sekä Sähkötekniikan korkeakoulun professori Jyri Hämäläinen toteavat vierailun olleen antoisa ja havainnollistanut sen, että Aallon yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta on jo hyvällä tasolla. Toiminnan kovatasoisuudesta kertoo myös kesällä julkaistu Massachusetts Institute of Technologyn MIT:n vertailu, jossa Aalto sijoittui 200 yliopiston vertailussa viiden nousevan yliopiston joukkoon.

”Huomasimme, että yrittäjyyskoulutus on jo hyvällä mallilla Aallossa. Meillä on esimerkiksi Aalto Venture Program, Startup Sauna ja Aalto Entrepreneurship Society. Me lähdimme Stanfordiin hakemaan vastausta siihen, miten yrittäjyys, tai siihen liittyvä ajatusmalli, saataisiin osaksi insinööriopintoja ja miten opettajat voitaisiin saada sisällyttämään yrittäjyyttä opetukseensa”, kertoo TkT Ainomaija Haarla, joka toimii Executive in Residence -tehtävässä Kemian tekniikan korkeakoulussa.

Mitä yrittäjyys osana kurssia tarkoittaa?

Perinteinen tapa on tuoda kurssin aiheeseen liittyviä pienyrittäjiä kertomaan omaa tarinaansa. Ryhmä kokee paremmaksi ideaksi uuden toimintatavan, jossa harjoitus- ja projektitöissä aihetta käsitellään yrityksen näkökulmasta: miten yritys toimisi tietyssä tilanteessa.

”Tehokkainta ei ole se, että yritys tulee kertomaan, miten on toiminut, vaan opiskelijoiden on saatava pohtia itse ja hakea vastausta kysymyksiin, miten yrityksessä tehdään päätöksiä, miten rahoitusta haetaan ja miten toimintaa suunnitellaan. Opiskelijat laitetaan elämään yrityksen elämää”, professori Jyri Hämäläinen kertoo.

Syksyllä ainakin yhden kurssin opiskelijat pääsevät kokemaan, millaista on elää yrityksen elämää. Professori Lauri Rautkari päätti heti ensimmäisen Stanford-vierailupäivän jälkeen, että hän tulee ottamaan yrittäjyysnäkökulman maisteritason Enhancing the Funcionality of Wood Product -kurssille.

”Olen puolittanut luentokertojan määrän entisestä ja mukaan tulee yrittäjä, jonka kanssa opiskelijat pääsevät ratkaisemaan yrityksen oikeita ongelmia. Kurssisuoritukseen kuuluu myös raportti ja kotitentti mutta pääpaino on yhteistyössä yrityksen kanssa”, selventää professori Lauri Rautkari, joka sai Stanfordissa paljon ideoita myös siihen, miten kehittää Aalto-yliopiston Otaniemen kampusta.

Team Aalto at Stanford

Stanfordissa Team Aalto vaikuttui paikan ekosysteemistä, elävästä kampuksesta ja siitä, miten luontevasti ja monipuolisesti yritykset ja yliopisto ovat yhteistyössä. Matka majapaikasta kampukselle sujui kävellen. 35 minuutin matkan aikana ennätti hyvin käydä läpi kunkin havaintoja ja ajatuksia, aamuin illoin.

 

STVP Faculty Fellow Program on Stanfordin yliopiston ohjelma, johon valitaan 6 eri yliopiston nelihenkiset ryhmät. Kesän 2014 ohjelmaan osallistuneet muut yliopistot olivat ANII Uruguaysta (valtion investointi ja innovaatio organisaatio, mukana useita yliopistoja), Kaunas University Liettuasta, Malmö University Ruotsista, UDD Chilestä ja Warwick University UK:sta. Ryhmät työstävät matkan aikana omaa projektiaihettaan, minkä lisäksi ohjelmaan kuuluu luentoja, keskusteluja, ryhmätöitä ja yritysvierailuja.

Teksti: Riikka Hopiavaara
Kuva: Team Aalto

Takaisin